Oriënteren in Siem reap! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dorien Otterloo - WaarBenJij.nu Oriënteren in Siem reap! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dorien Otterloo - WaarBenJij.nu

Oriënteren in Siem reap!

Blijf op de hoogte en volg Dorien

21 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Siem Reap
de boottocht over het Tonle sap was erg mooi. Tonle sap is het grootste meer in Zuidoost Azië. Langs het meer wonen veel mensen op floating villages, een soort woonboot, maar dan heel primitief! Siem reap heeft een compleet andere flow dan Phnom Penh. Redelijk dorps en sfeervol.

Thida's house
Met de tuk tuk werd ik gebracht naar Thida's house. Daar werd ik warm ontvangen. De meeste vrijwilligers waren aan het werk of in de stad, dus ik kon lekker rustig m'n spullen uitpakken en settelen. Thida's house heeft een mooi stukje grond, drie huizen voor de vrijwilligers en het gastgezin woont hier ook. Het gastgezin is een samengesteld gezin van verschillende mensen die het hier beter hebben dan waar ze vandaan komen.
Ik slaap op de kamer met Dorien. Hoe kan het! Een hele leuke meid uit Nederland. We delen de badkamer met tien man, dus het is alsof ik op m'n 30ste eindelijk in een studentenhuis woon! ;-)

Elke woensdag is family diner dag. Het gastgezin kookt voor ons en alle vrijwilligers proberen erbij te zijn. Wat een heerlijk eten en wat een gezelligheid!!! Iedereen is zo lief en sociaal!

De oriëntatie
Donderdag was dag 1 van de oriëntatie. 'S morgens is ons alles uitgelegd over de do's and dont's van Cambodja, Siem reap en Thida's house. Na een heerlijke lunch zijn we de stad in gegaan met de tuktuk om alle belangrijke plekjes te bekijken.
'S avonds hebben we gegeten in een allyoucaneat vreetschuur met Cambodjaanse dans. Het was verschrikkelijk! twintig minuten in de rij staan voor veel te pittig eten en van een afstand naar de dans kijken terwijl iedereen loopt en vreet.

Dag 2: angkor time!!! We werden om 5.00 uur opgehaald door onze vaste tuktuk drivers, mr. D en mr. G, om de zonsopgang bij angkor wat te bekijken. Angkor wat is het grootste religieuze bouwwerk van de wereld en ligt in angkor, wat op de Unesco Werelderfgoedlijst staat. Het was een klein beetje bewolkt, waardoor de zonsopgang niet zo mooi is als hij kan zijn, maar mooi om meegemaakt te hebben. Wat een prachtig gebied is het! We hebben de hele dag rondgelopen met gids, die ons veel heeft verteld over de prachtige bouwwerken, de geschiedenis en de cultuur. Tegen 18uur waren we thuis. Er was een feestje georganiseerd voor het gastgezin, die van alle vrijwilligers nieuw keukengerei e.d. Heeft gekregen. Daarna gingen we met elkaar naar pub street. Ja, ik ben serieus. Siem reap heeft een pub street! Even feeststraat voor backpackers. Iedereen loopt hier in 'gewone' westerse kleding. Niet conservatief en er wordt gedronken, gelachen en gedanst. Heerlijk uit ons dak gegaan!

Dag 3: free time! Even bijkomen van alle nieuwe indrukken. Met dorien heb ik een rondje gefietst door de stad. Ik voel me steeds meer ingeburgerd en steeds minder toerist. De eerste woordjes Khmer komen al! Ik kan in ieder geval groeten en dank je zeggen. We hebben een heerlijke massage gekregen in de Spa en lekker gerelaxed. 'S avonds heerlijk gegeten in een Khmer restaurantje en cocktails gedronken in een bar. Wat een gezelligheid!

Dag 4: pff... Ik heb veel te studeren! Khmer is best een lastige taal... Ik zal jullie een paar woordjes leren:
Sous'day = hallo
Akun = dank je
Sok s'bai? = hoe gaat het?
Jo reeup lea = doei
Na de lunch zijn we naar het tonle sap meer gegaan om te kijken naar de floating villages. Nu ik me topfit voel, is het nog mooier! Prachtige vogels, mooie natuur en bijzonder om te zien hoe deze mensen leven. We zijn ook naar de krokodillenfarm geweest. Brr... Zo dichtbij en zo eng!

Dag 5: we hebben een cursus child protection gehad. Een intensieve dag, waarbij je te horen krijgt hoe in en in triest veel kinderen hier leven en wat het aandeel kis van de toeristen. Kinderen bedelen, baby's worden gekocht om geld te krijgen, veel kinderprostitutie (1 op de 3 langs de Mekong rivier) en veel mishandeling thuis, op straat en op school. Mijn perspectief op de westerse mensen is veranderd. Zoals wij ons in de zomer kleden, zo kleden de prostitué's zich hier. Een vrijwilliger in een hempje wordt door de kinderen gezien als een prostitué, over straat gaan in een kort broekje kan dus echt niet. Toeristen geven kinderen geld en laten ze midden in de nacht een dansje voor ze doen. Toeristen bezoeken weeshuizen, georganiseerd door een touroperator met een mooi verhaal, waardoor ze denken dat ze iets goede doen en leuk met de kinderen spelen. Terwijl het enorm schadelijk is voor het kind. Er zat een jongen bij van 19 die in weeshuizen heeft gewoond en vertelde hier veel over. Schandalig hoe niet bewust toeristen hiermee omgaan. Denk je eens in als het jouw kind is! In en in triest... Maar daarin zijn wij hier en al die vele vrijwilligers. En nee, ik heb zeker niet de illusie dat dit in Nederland niet gebeurd. Want misbruik, pedofilie is ook bij ons aan de orde van de dag en wordt alleen maar groter door het gebruik van de nieuwe media. Dus ook in ons land moeten kinderen en vooral hun ouders worden voorgelicht over de gevaren!
Tussen de middag ben ik met anya naar een tempel gelopen, waar we in de pagode hebben gemediteerd en gepraat met monniken.
'S avonds hebben we een yoga les uitgeprobeerd. Heerlijk om weer te bewegen, maar wat een vreselijke docent met vreselijke grappen! Op zoek dus naar een andere docent...

De oriëntatie zit erop en ik ben volledig voorbereid op wat komen gaat. De tijd vliegt en ik begin langzaam spijt te krijgen dat ik maar 4 weken ga werken. Over een uur ga ik naar mijn project. Ik kijk er zo naar uit! Kan niet wachten om aan de slag te gaan!

Feeling excited!!!

  • 21 Januari 2014 - 08:08

    Nathalie:

    Wow leuk om al je mooie verhalen te lezen. Zo te lezen zit je goed op je plek daar.
    Geniet ervan en succes.
    Kus

  • 21 Januari 2014 - 09:16

    Miranda:

    Lieve Door,
    Wat een mooie verhalen en wat fijn dat je op je plekje bent! Goed dat je het zo duidelijk en mooi kunt omschrijven hoe schrijnend de situatie van sommige kinderen daar is. Ben heel benieuwd naar je 'echte' werk daar. Geniet en neem alles in je op.
    Kus!

  • 21 Januari 2014 - 10:47

    Pa:

    Hé DD! Mooie foto van jou bij ......
    En de foto van die olifant tussen de tuktuks en bromfietsen is ook redelijk hilarisch ;-)
    Kuzzen Pa

  • 21 Januari 2014 - 10:48

    Mama:

    Lieve dochter,

    Ja, zoals je wel zal verwachten zit ik hier met tranen in mijn ogen.....pffffff.....Heel duidelijk wat je verteld! T is allemaal bekend maar als je er middenin zit wordt het nog duidelijker. Je wordt met de neus op de feiten gedrukt. MMMMMM, 4 weken tekort, spijt???? Ik wacht af. Dikke kus XX

  • 21 Januari 2014 - 11:22

    Natasja Van Otterloo:

    Hey Dorien,

    Wat een superleuk avontuur ben jij aangegaan zeg! Heel veel plezier en ik ga je verslagen volgen.

    Groetjes,
    Natasja.

  • 21 Januari 2014 - 13:17

    Aletha:

    Weer een geweldig verhaal! En idd... Zo te lezen zie ik je rond de zomer weer terug in NL?? Tijd vliegt, dus geniet lekker liefste nicht!!!! Zoenen!!!

  • 21 Januari 2014 - 13:22

    Anoek:

    Door! Wat maak je veel mee. Totaal andere wereld (zoals verwacht). Lijkt me allemaal heel indrukwekkend maar soms ook zeer triest. Opent altijd weer de ogen zo'n ervaring. Hoop dat je leuk werk & collega's krijgt en iets moois kan voortbrengen daar :-) Heel veel succes maar ook uiteraard plezier!! Geniet ervan!

  • 21 Januari 2014 - 16:17

    Angelien:

    Lieve door. Wat maak je veel mee, en wat ontzettend veel indrukken! Wat een spannende en fantastische ervaring moet dit zijn! Volg je op de voet. Veel liefs

  • 21 Januari 2014 - 19:43

    Floor:

    Lieve Dorien,

    Wat een geweldige verhalen en zooo herkenbaar... Geniet van je mooie tijd daar! En bereid je voor op een hoop reiskriebels als je weer terug bent;-)...

    X Floor

  • 24 Januari 2014 - 16:13

    Ireen:

    Ik krijg kippevel over hetgeen je schrijft over de kinderen en de toeristen. Zucht.
    Prachtig al die mooie foto's! Laat staan als je het in het echt allemaal ziet.
    Ben erg benieuwd wat je ervaringen zijn met het werken. Succes!

    liefs Ireen

  • 28 Januari 2014 - 23:59

    Peter:

    Hoi Dorien, heb je relaas gelezen en wat een verschil met hier in NL, maar ook : wat een uitdaging !
    Snap de afschuw over de intermenselijke contacten, maar ga voor je ideaal de mensen daar te helpen.
    Top, dat je dit allemaal doet !
    Hoop dat de indrukken, na de gelezen berichten, toch vooral ook zin geven aan jouw aanwezigheid daar !
    En niet alleen voor jouzelf maar meer dan dat voor de kids waarmee je daar in contact bent en komt !
    Het gaat je goed en ik hoop ook behalve afschuw van omstandigheden daar ook te lezen over het goede in de mensen en de resultaten die, mede door jouw toedoen, daar bereikt worden.
    Je bent en topper en we zien je straks weer graag in Leusden, Amersfoort of waar dan ook !
    Succes daar en ondanks de ellende toch veel plezier met wat je in Cambodja aan het doen bent, dikke kus en wens je "alle zeilen bij" met het doel van je reis !
    Groetjes, Peter, Xxxxxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorien

One world, one love. Share and count your blessings!

Actief sinds 28 Dec. 2013
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 6677

Voorgaande reizen:

10 Januari 2014 - 19 Februari 2014

Avontuur in Cambodja

Landen bezocht: