Loving Cambodia! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dorien Otterloo - WaarBenJij.nu Loving Cambodia! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Dorien Otterloo - WaarBenJij.nu

Loving Cambodia!

Blijf op de hoogte en volg Dorien

02 Februari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Honour village Cambodia
Van maandag tot vrijdag werk ik bij Honour Village Cambodia (HVC). De eerste dagen ben ik druk geweest met m'n plek vinden, oriënteren, observeren en mijn eigen module ontwikkelen. 'S morgens geef ik 2 lessen van m'n eigen module, s middags 1 les eigen module en 2 lessen Engels.
Mijn eigen module zijn 8 lessen gericht op de sociaal-emotionele ontwikkelen met als middel dans en expressie. Uiteraard is het leren van Engels ook een belangrijk onderdeel. De kamer kinderen zijn super beleefd en bescheiden. Altijd vrolijk en vriendelijk en kopiëren de leraar. Ik hoop dat ik een klein stapje kan zetten in het uiten van emoties en het leren kennen van henzelf.
Ik heb nu 2 lessen gegeven. Wat prachtig is om te zien is dat we elkaar leren kennen, waardoor ze zich meer openstellen. Door de lessen en het benoemen van de emoties, kan ik daar beter met hen over praten. In de eerste les heb ik ze een Engels liedje aangeleerd met de vier emoties. Vrijdag kwam een stil en verlegen meisje naast me staan en zong dat lied! Zo schattig!
De kinderen die daar wonen en de konden uit het dorp zijn heel arm. Je ziet het aan hun vieze kleren, onverzorgde tanden en gebrek aan schoenen. Toch voelt het voor mij helemaal niet zielig om mee om te gaan of naar te kijken. Om iedereen even over een kam te scheren een globaal plaatje. 'Ze' zijn heel leergierig, hebben dromen en wensen over een latere studie. Ze zijn grappig, vrolijk, beleefd en tevreden. Natuurlijk is er ook veel ellende, zoals een slechte thuissituatie of een gebrek aan zelfvertrouwen, maar dat kom je in de westerse wereld ook tegen.
Tot nu toe zit ik hier erg op mijn plek, maar met nu nog maar twee weken te gaan, voelt het als veel te kort. Ik wil graag mijn module goed afmaken en overdragen aan de andere leraren, zodat zij dit ook kunnen gebruiken in hun lessen. De focus ligt alleen op het leren van Engels en kopiëren van de leraar. Hier kan verandering in komen en ik hoop dat ik daar een klein steentje aan bij kan dragen!
Ik werk meestal samen met een Khmer teacher. Hij is heel vriendelijk en geeft prima les, ondanks dat hij highschool niet eens heeft afgemaakt. Wij maken nu samen de lesplannen en helpen elkaar tijdens de les.

Foods and drinks
Wat een genot! Alles is lekker en vers. Ze frituren bijna alles, maar er zijn gelukkig ook veel gezonde dingen te krijgen. Ik heb zelfs een krekel gegeten! Smaakt verrassend goed... :-)
Ik zit nu op deze zondagochtend aan mijn Khmer ontbijt: heerlijke noodelsoep. Door de weeks eet ik vaak fruit. Ik lunch altijd op het werk. Rijst, rijst en rijst... 'S avonds eten we met een stel lekker Khmer eten. Alles is lekker! Vlees, vis, tofu, noodels, rijst, groente... De spinnen, ingewanden en kikkers die laatst ik nog even staan.
Op vrijdag gaan we vaak naar pub street om veel te veel cocktails te drinken en te dansen. Wat een gezellige en maffe groep hebben we!

Activity's
Met stichting pure hebben we een fiets tour gedaan op het platteland. We zijn bij mensen op bezoek geweest voor een cupmassage (kopjes die vacuüm zuigen op je rug om je gezond te maken en om te kijken of je ziek bent), om een dak te helpen maken (echt helpen doen wij onhandige westerse dan dus niet...) en naar de markt om lekkers te kopen voor de lunch. We mochten helpen met snijden en de moeder heeft voor ons gekookt.
Met een klein clubje zijn we naar circus phare geweest. Een ngo uit battambang die straatkinderen een opleiding aanbieden en dus een toekomst. Wat een fantastische artiesten!
Ik doe elke week yoga. Dit wordt gegeven door een Indische yogi, die zeer relaxed, flexibel en helemaal zen is.
In het weekend gaan we vaak relaxen:zwembad, massage, manicure, genieten en lekker eten.

So far so good!!! Feeling happy and blessed. :-)

Foto's komen later!

  • 02 Februari 2014 - 08:46

    Pa:

    Gefrituurde krekels, mjammie, ken haast niet wachten tot je in Nederland bent. Kun je het een keer voor me klaar maken ;-)

  • 02 Februari 2014 - 09:43

    Janneke:

    Krekels?!!?!?! Die durf je levend niet aan te raken! Geweldig om je verhalen te lezen. Klinkt echt erg leuk en als een ervaring die ik ook wel zou willen meemaken. Wat je doet met dans is eigenlijk creatieve therapie dans! Heel goed. Daar zijn geen woorden voor nodig. Laat de leraren dat maar mooi van je overnemen!! Geniet nog van je laatste weekjes.

  • 02 Februari 2014 - 11:31

    Danielle:

    Wat super gaaf dat je dit doet.
    Een mooie levenservaring erbij voor zowel jouw als voor de kinderen.
    Geniet van je reis verder. Leuk om je verslag te lezen.

  • 02 Februari 2014 - 16:26

    Mama:

    MOOI MOOI MOOI LEUK LEUK LEUK FANTASTISCH FANTASTISCH FANTASTISCH XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 02 Februari 2014 - 19:17

    Nadine:

    Als je van krekels snoept, vind ik de stap naar spinnen, ingewanden en kikkers niet zo groot meer... Ben benieuwd hoe je die vindt smaken ;-)

    Klinkt wederom geweldig allemaal!!
    Super weer om te lezen!

    Dikke knuffel

  • 02 Februari 2014 - 21:24

    Aletha:

    Jij en naar de pub street??? Heerlijk verhaal weer!!! Xxxx

  • 04 Februari 2014 - 10:13

    Ireen:

    Wauw ik snap helemaal dat je voorlopig nog niet weg wilt. Er is nog zoveel te doen, te zien, te leren, te proeven :( ,over te dragen.... Het lijkt mij een ongelofelijke ervaring waar je lang op zult teren. Geniet, geniet en geniet. Maar zo te horen doe je dat dat al met volle teugen. liefs

  • 07 Februari 2014 - 08:51

    Angelien:

    Door, wat een dankbaar werk ben je aan het doen! Wat mooi dat b.v zo'n verlegen meisje uit haar schulp kruipt door jou lessen! Haha ben benieuwd of je aan het eind van je reis wel spinnen en ingewanden hebt gegeten..... heel veel plezier en succes nog. Xx

  • 09 Februari 2014 - 11:00

    Maartje:

    Een ervaring om nooit meer kwijt te raken. Jij komt straks echt terug als een heel rijk persoon! Je komt wel terug, toch?? :-P

  • 10 Februari 2014 - 16:34

    Lieke:

    Ha Doortje, leuk je verslag te lezen. Klinkt spannend en geweldig zo een ervaring.Geniet maarvan deze tijd. Dat pakt niemand je af. Knuffel en hoor het nog wel van je. Groetjes Karin en Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dorien

One world, one love. Share and count your blessings!

Actief sinds 28 Dec. 2013
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 6687

Voorgaande reizen:

10 Januari 2014 - 19 Februari 2014

Avontuur in Cambodja

Landen bezocht: